להתחברות

בית מדרש סוגיא - המרכז האקדמי לב

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

פירות קדושת שביעית ? | עמוד דיון

תקציר

פירות קדושת שביעית ?

האם עדיף להמנע מלאוכלם ולהעדיף פירות אחרים?

תמצית

האם עדיף לאכול פירות הקדושות  בקדושת שמיטה (כגון אוצר בי"ד )
או שמא עדיף פירות משנים אחרות (הקפאה משנה שישית או יבוא וכו')  ?

הדיון המורחב

הדילמה

x
החשש מפירות שביעית

החשש מפירות שביעית

תגובה אחת
  • x

    זה לא אומר שאנחנו צריכים להירתע מקיום מצוות השמיטה, שכן זו זכות גדולה.

    צריכים לנסות לחפש את המצווה ולא לברוח ממנה!

    עדיף לאכול דווקא פירות שביעית

    עדיף לאכול דווקא פירות שביעית

x

ההבדל בין קדושת שביעית – לשאר קדושות

מה ההבדל בין קדושת שביעית לקדושות כמו קדושת כלאיים

לאור המקורות כאן – כיצד הייתם מאפיינים את הקדושה של פירות שביעית לעמת  לקדושות אחרות כמו כלאיים או נטע רבעי?

ההבדל בין קדושת שביעית – לשאר קדושות?

ההבדל בין קדושת שביעית – לשאר קדושות?

אופי קדושת שביעית

x

יש להתלבט מה אופי קדושת שביעית – האם בעיקר קדושת איסור או שיש לה גם תוכן חיובי?

איסור או תוכן חיובי

איסור או תוכן חיובי

x

לדעת בעל כלכלת שביעית הקדושה של שביעית היא בעיקר קדושת איסור, הבדלה, ואין בה תוכן חיובי.

כלכלת שביעית – אין קדושה חיובית

כלכלת שביעית – אין קדושה חיובית

x

מצד שני, קיים איסור להוציא פירות שביעית לחו"ל, וניתן לראות משם הוכחה לכך שיש קדושה חיובית בפירות, כמו נטע רבעי שצריך לאכול דווקא בירושלים.

איסור ההוצאה כמבטא קדושה

איסור ההוצאה כמבטא קדושה

x

קיימים כמה אפשרויות לחילול פירות עם קדושה או איסור. לגבי כלאיים וערלה – לא ניתן לחלל כיון שהפירות עצמם איסור, בנטע רבעי ניתן לחלל אותו.

אולם לגבי שמיטה למדנו כאן שמצד אחד ניתן לחלל את הפירות, ומצד שני הקדושה נשארת בפרי המקורי

חילול פירות שביעית לעומת פירות אחרים

חילול פירות שביעית לעומת פירות אחרים

x

ניתן לסכם את ההבדלים בשתי נקודות:

א. כל המאכלים הקדושים צריך לאכול בקדושה, אבל פירות שביעית מותר לאכול בטומאה.

ב. כל הקדושות קשורות לבית המקדש, אולם פירות שביעית ניתן לאכול בכל ארץ ישראל.

הבדלים מהותיים בין הקדושות

הבדלים מהותיים בין הקדושות

מצווה באכילת פירות

x

ניתן לראות שיש הקבלה בין הביטויים של השביעית לבין בריאת העולם, ולכן ניתן לומר שאכילה מפירות שביעית כמוה כאכילת פירות גן עדן

גן עדן (בראשית א) שנת השמיטה (ויקרא כה)
(כט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה:(ל) וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי כֵן: (ו) וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ:(ז) וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל:
בין פירות שביעית לפירות גן עדן

בין פירות שביעית לפירות גן עדן

x

ניתן להוסיף שבדרך כלל הפירות אמורים להביא אותנו אל הקדושה. אולם בשמיטה, הקדושה באה אלינו ונפוצה בכל מקום. לכן ניתן לאכול את הפירות בטומאה, וגם אין לחלל אותם מפני שהתורה רוצה שהאדם יאכל אותם בכל מקום.

פירות שביעית – התפשטות הקדושה
אוקימתא

פירות שביעית – התפשטות הקדושה

x

הרמב"ן כתב שהתורה הדגישה את מצוות האכילה של פירות שביעית. למד מכך בעל מגילת אסתר שלדעת הרמב"ן יש מצווה באכילת פירות שביעית

מגילת אסתר ברמב"ן – יש מצווה באכילת הפירות

מגילת אסתר ברמב"ן – יש מצווה באכילת הפירות

תגובה אחת
  • x

    יש ראיה לדברי הרמב"ן מדברי התוספתא (ו, ב), בה מובא: "אין מחייבין אותו לאכול פת שעיפשה ולא תבשיל שנתקלקל צורתו". מכאן שבפירות רגילים יש מצווה באכילה.

x

לדעת החזון איש אין מצוה באכילת פירות שביעית, אלא התורה ניסחה את איסור ההפסד בצורה מיוחדת.

חזון איש ברמב"ן – אין מצוה

חזון איש ברמב"ן – אין מצוה

x

כנגד הרמב"ן, המגילת אסתר כתב שלדעת הרמב"ם אין מצווה באכילת הפירות, אלא פסוק זה מלמד את איסור סחורה.

מגילת אסתר ברמב"ם – אין מצווה

מגילת אסתר ברמב"ם – אין מצווה

x

נשמח לתגובותיכם לשאלות שלהלן

אלו קדושות הייתם מגדירים כקדושת איסור ואילו כקדושה חיובית?

כיצד יש לאפיין את קדושת פירות שביעית (חיובית או איסור) ?

האם יש נפקא מינה בין סוגי הקדושות?

 

נשמח לתגובותיכם לשאלות שלהלן

נשמח לתגובותיכם לשאלות שלהלן