להתחברות

בית מדרש סוגיא - המרכז האקדמי לב

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

sources

האם עדיף לאכול פירות הקדושות  בקדושת שמיטה (כגון אוצר בי"ד )
או שמא עדיף פירות משנים אחרות (הקפאה משנה שישית או יבוא וכו')  ?

  • אודי ליאון

    הדילמה הדילמה (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    רבים חוששים מהתמודדות עם אכילת פירות עם קדושת שביעית (כמו למשל מאוצר בי"ד) וזאת לעומת פירות שאין בהן קדושה (כמו… רבים חוששים מהתמודדות עם אכילת פירות עם קדושת שביעית (כמו למשל מאוצר בי"ד) וזאת לעומת פירות שאין בהן קדושה (כמו פירות של נכרים והיתר מכירה ) החשש העיקרי הוא ריבוי ומורכבות ההלכות הקשורות לפירות עם הקדושה (כפי שכבר כתבו התוספות  כאן) שגורמים לכך שרבים מעדיפים להמנע מאכילתם .   (צפיה בדעה במקור)
  • אודי ליאון

    מה ההבדל בין קדושת שביעית (ראו כאן, כאן, כאן וכאן) לקדושות כמו קדושת כלאיים או נטע רבעי? לאור המקורות השונים, כיצד הייתם… מה ההבדל בין קדושת שביעית (ראו כאן, כאןכאן וכאן) לקדושות כמו קדושת כלאיים או נטע רבעי? לאור המקורות השונים, כיצד הייתם מאפיינים את הקדושה של פירות שביעית לעמת  לקדושות אחרות כמו כלאיים או נטע רבעי? (צפיה בדעה במקור)
  • אפרים שרם

    אופי קדושת שביעית אופי קדושת שביעית (צפיה בדעה במקור)
  • אפרים שרם

    כאמור לעיל, בירושלמי מובא שיש בפירות השביעית קדושה. יש להתלבט מה אופי קדושת שביעית - האם בעיקר קדושת איסור כמו בכלאיים או… כאמור לעיל, בירושלמי מובא שיש בפירות השביעית קדושה. יש להתלבט מה אופי קדושת שביעית - האם בעיקר קדושת איסור כמו בכלאיים או שיש לה גם תוכן חיובי כמו נטע רבעי או קידושין שיש בהם ייעוד וייחוד? וראו כאן את הקלטת שיעורו של הרב רימון  (צפיה בדעה במקור)
  • אפרים שרם

    לדעת בעל כלכלת שביעית הקדושה של שביעית היא בעיקר קדושת איסור, הבדלה, ואין בה תוכן חיובי. לדעת בעל כלכלת שביעית הקדושה של שביעית היא בעיקר קדושת איסור, הבדלה, ואין בה תוכן חיובי. (צפיה בדעה במקור)
  • אפרים שרם

    מצד שני, קיים איסור להוציא פירות שביעית לחו"ל, וניתן לראות משם הוכחה לכך שיש קדושה חיובית בפירות, כמו נטע רבעי… מצד שני, קיים איסור להוציא פירות שביעית לחו"ל, וניתן לראות משם הוכחה לכך שיש קדושה חיובית בפירות, כמו נטע רבעי שצריך לאכול דווקא בירושלים. (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    קיימים כמה אפשרויות לחילול פירות עם קדושה או איסור. לגבי כלאיים וערלה - לא ניתן לחלל כיון שהפירות עצמם איסור,… קיימים כמה אפשרויות לחילול פירות עם קדושה או איסור. לגבי כלאיים וערלה - לא ניתן לחלל כיון שהפירות עצמם איסור, בנטע רבעי ניתן לחלל אותו. אולם לגבי שמיטה למדנו כאן שמצד אחד ניתן לחלל את הפירות, ומצד שני הקדושה נשארת בפרי המקורי. הדבר מלמד שיש כאן קדושה ייחודית, ששונה מפירות אחרים. (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    ניתן לסכם את ההבדלים בשתי נקודות: א. כל המאכלים הקדושים צריך לאכול בקדושה, אבל פירות שביעית מותר לאכול בטומאה. ב.… ניתן לסכם את ההבדלים בשתי נקודות: א. כל המאכלים הקדושים צריך לאכול בקדושה, אבל פירות שביעית מותר לאכול בטומאה. ב. כל הקדושות קשורות לבית המקדש, אולם פירות שביעית ניתן לאכול בכל ארץ ישראל. (צפיה בדעה במקור)
  • אודי ליאון

    מצווה באכילת פירות מצווה באכילת פירות (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    ניתן לראות שיש הקבלה בין הביטויים של השביעית לבין בריאת העולם, ולכן ניתן לומר שאכילה מפירות שביעית כמוה כאכילת פירות… ניתן לראות שיש הקבלה בין הביטויים של השביעית לבין בריאת העולם, ולכן ניתן לומר שאכילה מפירות שביעית כמוה כאכילת פירות גן עדן
    גן עדן (בראשית א) שנת השמיטה (ויקרא כה)
    (כט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה:(ל) וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי כֵן: (ו) וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ:(ז) וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל:
    (צפיה בדעה במקור)