להתחברות

בית מדרש סוגיא - המרכז האקדמי לב

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

sources

הרבה האריכו בעניין הצלת חיי שעה של שני אנשים כנגד חיי עולם של א', והדבר תלוי בעיקר חידושו של ר' עקיבא במחלוקתו עם בן פטורא, ודנו הפוסקים מה הדין כשהמים הינם של אדם שלישי אם חייב להציל את שניהם בחיי שעה או אחד מהם בחיי עולם.

אך כל זה דווקא כשיכול להציל את שניהם, אך אם יכול להציל רק אחד ודאי יש להעדיף חיי עולם יותר מחיי שעה.

ובע"ז כז: אמר רבא א"ר יוחנן ואמרי לה אמר רב חסדא אמר ר' יוחנן ספק חי ספק מת אין מתרפאין מהן ודאי מת מתרפאין מהן מת האיכא חיי שעה לחיי שעה לא חיישינן ומנא תימרא דלחיי שעה לא חיישינן דכתיב אם אמרנו נבוא העיר והרעב בעיר ומתנו שם והאיכא חיי שעה אלא לאו לחיי שעה לא חיישינן.

מכאן אנו רואים שאין חובה להשתדל בהצלת חיי שעה, כשעומד בפנינו שיקול של הצלת חיי עולם. [אף ששם מדובר על חיי שעה של אותו אדם עצמו, נראה לדמות זאת גם לחיי שעה של אדם אחר]

  • עורך

    מהגמ' שם אנו רואים שהגדרת חיי שעה אינה נקבעת ע"י גדרי טריפה ודומיהם, שהם גדרים במצבו הבריאותי של האדם, אלא… מהגמ' שם אנו רואים שהגדרת חיי שעה אינה נקבעת ע"י גדרי טריפה ודומיהם, שהם גדרים במצבו הבריאותי של האדם, אלא אפי' סיבה חיצונית למוות כגון רעב עשויה להחשיב את חיי האדם כחיי שעה. וא"כ ודאי שאדם שבא לפנינו שהסברא נותנת שהמכשיר רק יאריך את חייו אך לא יתרפא ממחלתו, מוגדר כהצלת חיי שעה. אלא שיש לסייג זאת, כיון שכמעט בכל המקרים אין הדברים מוכרעים בצורה מוחלטת, וישנה רק נטיה סטטיסטית לכל צד, וא"כ יש גם צד ספק של הצלת חיי עולם, כי יתכן שיבריא לגמרי. לפי האמור אם בא לפנינו אדם שהצלתו מוגדרת כהצלת חיי שעה, ואנו יודעים שהצלתו תמנע מאתנו הצלת חיי עולם לאחר מכן, אין לנו לחוש לחיי שעה. אמנם אם נאמר כי בשעה שיבוא לפנינו הצלת חיי עולם נוכל לנתק את מכונת ההנשמה מהחולה שהצלתו הינה הצלת חיי שעה, אזי יש לנו להציל אף את ה'חיי שעה'. (צפיה בדעה במקור)